Danes sem brskala po starih pripravah in našla eno izmed tisti, ki mi je služila kot eden izmed petih nastopov za strokovni izpit. Tema ure je kulturna dediščina in čeprav je bila to ena izmed prvih resnih priprav, se te teme še danes lotevam tako in moram reči, da zame deluje. Morda vsem tisti, ki se s podobnimi nalogami spopadate tudi sami, pride prav. Pod njo pripenjam še pdf dokument, ki ga ob razlagi projiciram na tablo.
Glava priprave na učno uro
Šola: ŠC Srečka Kosovela Sežana
Predmet: likovna umetnost
Mentor: S. O., prof.
Datum: 4. 5. 2011
Pripravnica: Jelena Uršič
Razred: 1. et
Zaporedna številka ure: 62
Število
ur: 1
Likovno področje: prostorsko oblikovanje
Učna tema: kulturna dediščina
Učna enota: arhitekturna kulturna dediščina in njeno ohranjanje
Novi pojmi: vernakularna arhitektura, ljudska arhitektura,
premična in nepremična dediščine, živa in materialna dediščina, adicijska
gradnja, muzealija.
Vzgojno izobraževalni cilji:
Dijaki:
·
razumejo in
utemeljijo pomen varstva umetnostne dediščine,
·
poiščejo in
opišejo kulturnozgodovinske spomenike v domačem okolju,
·
prepoznajo
primere neprimernega ravnanja z dediščino in se do njih kritično opredelijo,
·
na konkretnih
primerih poiščejo in opišejo temeljne značilnosti ljudskega stavbarstva,
·
spoznajo in
osvojijo pojme vernakularna ali ljudska
arhitektura, kulturna dediščina, živa dediščina, naravna dediščina, materialna
dediščina, premična in nepremična dediščina, muzealije in adicijska gradnja.
Metode
dela: razlaga, diskusija
Oblike
dela: frontalno
Vrsta
učne ure: teoretična
Medpredmetne povezave: biologija, geografija, zgodovina
Učna sredstva in pripomočki: predstavitev v Power Pointu
Viri slikovnega gradiva in literature: Šuštaršič, N., 2004: Likovna teorija. Debora:
Ljubljana.
Golob, N., 2008:
Umetnostna zgodovina. DZS: Ljubljana.
Svetovni splet
Potek učne ure
|
Dejavnost učitelja
|
Dejavnost dijaka
|
UVODNA MOTIVACIJA
(5 min)
|
Uro začnem z diapozitivom, na
katerem je zapisano samo »6,5 milijard evrov«. Ob tem dijake vprašam, kaj slovenskega je vredno toliko denarja.
Vodim jih skozi ugibanje in dodajam namige (likovno bogastvo; ni samo en
predmet, ampak jih je mnogo; tudi vi imate morda kaj od tega doma). Kljub
približkom ne pričakujem pravilnega odgovora. Uvodno motivacijo zaključim z
odgovorom, da je 6,5 milijard evrov po grobih ocenah vredna likovna dediščina
Slovenije. Ob tem jih vprašam, kaj o
tem menijo, je res, zakaj da ali ne …
|
Dijaki ugibajo,
kaj je tako vrednega v Sloveniji.
Dijaki komentirajo
in svoje mnenje argumentirajo.
|
OSREDNJI DEL
Podajanje nove
snovi
(40 min)
|
Razložim jim pojem dediščine.
Skupaj poiščemo primere naravne in kulturne dediščine, materialne in žive
dediščine ter premične in nepremične dediščine.
Pogovorimo se o tem, kaj
odlikuje elemente dediščine in katere so njihove skupne lastnosti. Ob tem si
skupaj pogledamo definicijo dediščine iz Zakona
o varstvu kulturne dediščine. Razložim jim vlogo zakona in Zavoda za
varstvo kulturne dediščine pri varovanju dediščine.
Z dijaki debatiramo o
vprašanjih:
·
ZAKAJ
varovati? (Podvprašanja: Se zavedamo vrednosti dediščine? Kaj vse
izgubimo, ko uničimo predmet dediščine?) Poudarim, da dediščina nima samo
finančne vrednosti, ampak tudi kulturno in predvsem vrednost v obliki znanja,
izkušenj.
·
KDO naj
varuje? (Podvprašanja: Je samo Zavod zadolžen za varovanje? Kakšna je
naša vloga pri varovanju?) Izpostavim, da morajo tudi sami varovati.
·
KAJ
MORAMO UPOŠTEVATI PRI VAROVANJU? (Podvprašanja: Koliko lahko predmet
dediščine spreminjamo? Lahko kdorkoli posega v dediščino in jo restavrira ali
konzervira?) Razložim, da moramo previdno izbirati materiale, s katerimi
konzerviramo. V dediščino moramo minimalno posegati. Poleg tega morajo biti vsi
posegi smiselni! NE popravljamo »na pamet«.
Argumente za pravilno varovanje
dediščine s strani vseh nas podkrepim s primeri, prek katerih dijaki sami
ugotovijo, da je dediščina unikatna in neponovljiva (npr. vprašam, če je
kopija določenega predmeta enako vredna kot original).
Opozorim jih na najbolj
značilne elemente kulturne dediščine na krasu (kamnoseški izdelki, značilna
arhitektura), če jih pred tem nismo izpostavili. Vprašam jih, kaj je značilno
za arhitekturo na našem področju. Predvidevam, da bodo izpostavili oblikovne
značilnosti, ki ji že poznajo (»jrte«, štirne, debeli zidovi …). Opozorim
jih, da vse, kar naštevajo, spada pod
ljudsko oz. vernakularno arhitekturo.
Pogledamo si definicijo take
arhitekture in se pogovorimo o razlikah med moderno in vernakularno
arhitekturo (pri kateri je arhitekt
znan, katera ima načrte in katera je boljša).
Skupaj si pogledamo seznam hiš
ljudskega stavbarstva v Sloveniji, ob katerih poudarim, da so razlike
prisotne, ker so hiše nastajale na različnih področjih, ki imajo različne
naravne pogoje. Razložim jim nekatere izmed teh značilnosti in njihovo
povezavo z arhitekturo, hkrati pa njih spodbudim, da sami poiščejo primere iz
svojega okolja.
Poudarim, da dobra arhitektura vedno upošteva prostor, v katerega je
postavljena.
|
Dijaki sledijo razlagi in podajajo primere dediščine. Pričakujem
odgovore, ki se pogosto ponavljajo (Prešernov spomenik, parlament ...), zato
težim k temu, da primere poiščejo v domačem okolju.
Dijaki sodelujejo v vodenem
pogovoru o dediščini.
Dijaki argumentirajo svoje
trditve.
Dijaki naštevajo primere
dediščine iz svojega domačega kraja.
|
ZAKLJUČEK
|
Dijakom se zahvalim za
sodelovanje in jih spodbudim, naj bodo bolj pozorni na elemente dediščine.
Tudi tiste, ki jih morda imajo doma.
|
|
Ni komentarjev:
Objavite komentar