Kot piše Lah, je Kras v mnogih dokumentih na državni in
lokalni ravni opredeljen »… kot ohranjena krajina
izjemnega pomena z vso svojo naravno in kulturno dediščino ter lastno
razpoznavno arhitekturno identiteto.« (Lah, 2008, str. 94) V
istem članku Lah tudi piše, da je prostor »javna dobrina, nepovratna
vrednota, ki jo imamo v omejenem obsegu.« (Lah, 2008, str. 94)
Zato moramo pri razvoju in poseganju v prostor paziti, kako z
njim upravljamo. Do sedaj te naloge nismo opravljali najbolje, kar je vidno
predvsem skozi spreminjanje kulturne krajine Krasa.
Na Krasu v zadnjih desetletjih prihaja do velikih sprememb
kulturne krajine, ki ponekod sploh ne kaže več svoje značilne podobe. Vse manj
sledijo načelom vernakularne arhitekture, ki so jih na tem področju razvili
naši predniki. Nekatere spremembe v gradnji so se zgodile zaradi spremembe
predpisov, trendov, hitrega razvoja gradbeništva, nekatere pa zaradi miselnosti
ljudi. Tako smo zaradi zakonodaje opustili kamen kot gradbeni material pri kraških
hišah. Začeli smo graditi na središču posesti. Ker mislimo, da nismo več toliko
odvisni od narave in ker je hkrati tehnologija toliko napredovala, gradimo
marsikaj, na kar v preteklosti ne bi niti pomislili. Tako nastajajo moderna
domovanja, ki ne kažejo vzporednic s kraško vernakularno arhitekturo in
drastično spreminjajo kulturno krajino Krasa. Spreminjanje kulturne krajine je
tako vidno predvsem v postavitvi stavb na posesti, tlorisu stavb, strukturi
naselja ter gradbenem materialu.
Kulturna krajina se tako bistveno spreminja zaradi neznanja
in neinformiranosti prebivalcev. Znanje prednikov je zamrlo, mi se pa veliko
raje poslužujemo sodobnejših načinov gradnje, saj starih nihče niti ne izvaja.
Tako le redko kdo npr. ve, da skrlata kraška streha ustreza vsem sodobnim
standardom in je celo izjemno kvalitetna tudi po današnjih merilih. Še manj pa
je tistih, ki znajo tako streho kvalitetno rekonstruirati. Tako s časom
izgubljamo značilne specifike kulturne krajine, ki jih bo v prihodnosti še
težje uvesti nazaj.
Lara R., mentorica Tanja M., OŠ Srečko Kosovel Sežana
Kulturna krajina se spreminja zaradi pomanjkanja znanja o
vernakularni arhitekturi Krasa ter tudi zaradi zgrešenih predpostavk o njej.
Tako lahko pri nekaterih prenovljenih domačijah na Krasu zasledimo fasade, ki
niso ometane. Naši predniki si tega ne bi privoščili, ker so vedeli, da ima
tudi kamen svoje slabosti, ter potemtakem bolje funkcionira kot material za
zid, če je ometan. Tako so ga ometali z apnenimi ometi, ki so tako kot kamen
paroprepustni ter s starostjo le še pridobivajo na trdnosti in kvaliteti.
Zaradi opisanih sprememb je potrebno revitalizirati stara
vaška jedra, ki sedaj samevajo, saj bo na ta način zagotovljeno trajno vlaganje
in izboljšanje kakovosti bivalnega okolja kraških vasi. To je mogoče doseči
tudi z združevanjem domačinov na njim privlačnih področjih ali aktivnostih
(igrišča, športne aktivnosti itd.). Območja novogradenj je potrebno omejevati,
če potencial vasi že tako ni izkoriščen, saj se z rastjo rakavo razporejenih
novogradenj izgublja enotnost oblikovanja, hkrati se z novogradnjami pojavljajo
problemi ostale infrastrukture, ki morda še v starih strnjenih jedrih ni bila
urejena. (Lah, 2008) Prednost morajo vsekakor imeti prenove, ne pa neutemeljena
rast novih stavb, če ne izkoriščamo niti starih. Zmotno je prepričanje, da je
bivanje v starejših stavbah nekvalitetno. V večini primerov smo sami zmanjšali
kvaliteto bivanja v takih prostorih s tem, da smo jih neuki in pod vplivom
sodobnih trendov spreminjali. Dober primer zmanjšanja kvalitete bivanja je
uporaba akrilnih in drugih premazov, namesto apnenih ometov, ki bistveno bolje
vplivajo na mikroklimo hiše.
Na previdnejšo zidavo novogradenj na Krasu ter na
revitalizacijo kraških jeder je potrebno gledati kot na neke vrste reciklažo.
Če stavbe nihče ne uporablja, je nekakšen tujek v okolju, lahko jo celo
primerjamo s smetjo, ki jo je potrebno reciklirati. Dobra reciklaža pa v tem
primeru ne pomeni, da stavbo zravnamo s tlemi, ampak, da jo oživimo in znova
uporabimo s pomočjo predelave za sodobne potrebe. Če samo pomislim, kakšna bo
naša okolica, če bomo stare stavbe vedno znova zapuščali in okrog njih gradili
nove … Če to naredi samo nekaj naslednjih generacij, bo za nami ostalo veliko
praznih hiš in smeti v okolju, kar nima ne repa ne glave.
Da bi kulturno krajino ohranili v vsej njeni raznolikosti in
prednostih, moramo poznati in razumeti vernakularno arhitekturo tega področja
in njeno vrednost v sodobnem času. Povezavo med poznavanjem in ohranjanjem
dediščine pa lahko iščemo v vseh vsakdanjih predmetih in dejavnostih, ampak le
če so ti previdno in strokovno izbrani, da nas prek svoje uporabe seznanjajo z
želenimi cilji.
Laura B., mentorica Slejko, OŠ Danila Lokarja Ajdovščina
Izrez iz: Igramo in učimo se s kamnom; diplomsko delo. Jelena Uršič. 2011.
Viri in literatura:
1. Fister, P. Umetnost stavbarstva na Slovenskem. 1. natis. Ljubljana: Cankarjeva Založba, 1986.
2. Lah, L. Prenova stavbne dediščine na podeželju – Kras. 1. natis. Novo mesto: Tiskarna Novo mesto, Dolenjska založba, 1994. Seidlova zbirka; knjiga 10. ISBN 961-6000-17-9.
Ni komentarjev:
Objavite komentar